Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: övrigt-valprelaterat
Läst 4104 ggr
Andersson
0

Några frågor inför ett ev köp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har lite frågor angående ett eventuellt köp. Jag hade i somras en Mazda B2600 och blev ganska biten av offroad körningen.

Men Mazdan var ju ingen höjdarbil direkt och jag gjorde mig av med den ganska fort. Nu börjar sommaren närma sig och jag funderar igen på att skaffa mig en bra kärra att krypa fram i skogarna med.

Nu till mina frågor, jag har tittat runt en hel del här och hittat mycket matnyttig, men får ändå inte riktigt ihop det. Skulle någon vilja vara snäll och dra lite snabbt om skillnaden mellan de olika modellerna? Kanske även komma med tips om vilken bil jag borde skaffa. Mina kriterier är, måste kunna få med minst 3 passagerare, ska gå både på väg och i terräng, gärna en bil som tål hårda tag (det gör säkert alla militära fordon men vissa kanske tål mer), måste gå att låsa diffarna både fram och bak. så vad tror ni?

Jag tror jag har kommit fram till att jag nog ska ha en TGB-11 eller en C303, har jag fattat det hela så är C303 en civil version av TGB-11? Vad är det som skiljer civila från militära versionen? 

Sen det här med portaxlar? självklart är det ju en fördel att man får högre markfrigång men är det den ända fördelen? Vilka är nackdelarna, förutom att det är mer som kan gå sönder osv? Vilka bilar har portaxlar som standard? Fick för mig att det inte finns någon diffspärr på en portaxel, stämmer det?

Blev lite frågor nu men jag är ny både på forumet och ämnet. Hoppas någon orkar ge mig svar bara.

Sen har jag en lite undran, finns det någon i närheten av eskilstuna som skulle kunna bjuda på en tur om jag fixar fika? Jag kan tänka mig att åka en liten bit också om det skulle behövas. Skulle vara kul att känna på lite innan man går och köper sig en.

Trevlig helg!  /Andreas

Chrilled
0

Tjena,

Är du ute efter diffspärrar så är det en 11 bil (militär) alt en C303 (civil) du ska ha. Det finns inte som standard på urvalp & C202, urvalpen har dock diffbroms på bakaxeln som standrad.

Nackdelen med 11/C303 är att de dricker en del soppa men så länge du inte ska ha den som pendlar bil så är det nog inga problem ;) Alla 11/c303 har portalaxlar & diffspärr på fram & bakaxel så vitt jag vet.  Jag har inte hört om någon direkt nackdel/svaghet med dessa axlar men det fins säkert dom som vet bättre än jag. Det sitter en drivknutsdamask på vardera sida av axlarna som gärna spricker när de blir till åren, de kostar 8-900:- st och är lite pyssliga att byta men långt ifrån omöjligt för folk med lite verktyg och normalmonterad tumme. Du ser detta direkt genom att olja läcker ut på insidan av däcket.

Hoppas du fick lite svar iaf, köper du en 11/C303 så kommer du ha VÄLDIGT roligt i skogen framöver det kan jag lova!!

Har du vägarna förbi Tranås, SMåland så bjuder jag mer än gärna på en åktur!

MVH /Chrille

sos
0

Man kan lika gärna börja med vilken som…valpen är nog billigare i inköp än tgb11…men de är relativt billiga hur som helst så om du inte tycker det var något för dig så får du det mesta av pengarna tillbaka om du säljer.

valpen & 202 har en fyra B18/20…en hel del konverterade till andra motorer, tgb11/c303 = 6:a B30…bränsleförbrukning? valpen snålare…landsväg??!…det drar soppa oavsett när man kör i terräng…valpen finns som en hel del spännande ombyggen…tgb11 är relativt ny för vanligt folk = de flesta är original -än så länge.

C303 = civil, televerket m.fl. har ofta PTO winsch original…men den går ju inte att köra ihop med framdrivningen. ofta gått långt och kan vara väldigt rostiga (körda mycket på saltade landsvägar)…tgb11 må ha hanterats hur som helst av beväringar men de har fått bästa möjliga underhåll/service (av någon anledning så har det militära fått kosta, inga krav på lönsamhet och det gäller att göra av med budgeten)  de har ofta stått långa perioder i förråd…lågmilare.

Portalaxlarna är starka…monterar man på monsterdäck så håller inga axlar i längden…

TGB11 och vissa radiovalpar? har 24V system…c303 har 12V…lite knepigare med dubbla batterier och annat…MEN 24V betyder lägre ström för samma watt som en 12V:a…lastbilar har ju inte 24V för att det är roligt….startmotor m.m tjänar på detta.

B1n4ry
0

Man kan inte generellt säga att en C303 är civil (och har winsch mm)  och att TGB11 är militär eftersom TGB11 bara är militärens beteckning på C303. Tittar man i reg-beviset på en miltär TGB11 så står det inte en bokstav om TGB11 utan det står C303. Så vill man veta om det är en civilare eller en militär så får man antingen titta på resten av modellbeteckningen i reg-beviset eller så får man titta på bilen.

I övrigt håller jag med föregående talare.

//B1N4RY

sos
0

Håller med…köp ej grisen i säcken, titta och känn på/provkör är A och O

C303 i miltärutförande har tydliga kännetecken, rester av mörkerbelysning, ksp…fästen/knapp på panelen och 24Volt system…någon elak en må ju försöka sälja en slutkörd/rostig civilare som militär med diverse fiffel och spackel/färg…men att få dit alla kännetecken….puhhh arbetstiden Penga mun kan någon va så djävlig…?

Kolla regnummret på vv.se datum för ibrukstagande…militära kommer efter 2000 allihop??? hur som helst stort "år-hål" från 70-talet till ibrukstagande, antal ägare…fax så får du tre senaste.

Att en civil har winsch…jag skrev ofta…för/nackdel…välj själv Kuriosa: -skall den till Finland så är det bra med kraftuttaget för winschen…vips blir den någon form av "jordbruksredskap" och billig att äga…

Andersson
0

Tack så mycket för svaren!

Några frågor till dök upp, ni säger "valp" vilken bil menar ni då igentligen, för innan jag tittade in här igår så kallade jag alla bilar som ens liknar valpen lite för valp Generad Vad har valpen för modellbetekning?

Sen det här med "ksp-fäste" & "mörkerbelysning", vad är det?

Som det låter kanske det ändå är en sån urvalp man ska ha, men hur är framkomligheten i teräng med en sån? Om det är diffbroms i bakaxeln hur pass väl funkar den, för en sådan fanns även i Mazdan jag hade och den var ju värdelös, hellst vill man ju ha en riktigt diffspärr så hjulen omöjligt kan röra sig i olika takt.

Chrilled
0

Första valpen "urvalpen" har modell beteckning 1314 eller 903, den har diffbroms bak som funkar riktigt hyggligt om den är ok, det går visserligen ej att jämföra med diffspärr. Den lite nyare valpen heter C202, den byggdes i ungern har jag för mig om, axlar odyl är ej av samma fina kvalite' som i urvalpen och har ej diffbroms, den får pisk av urvalpen i framkomlighet när det börjar luta lite så urvalp rekomenderas där. Se upp för radiobilar som är på 24 volt, det är onödigt krångligt. Kapellare är smidigt i skogen då det är lätt att rulla upp sidorna så att du får bra sikt samt att tyngdpunkten blir lägre jämfört med plåtkaross.

11/C303 är bredare och högre, ställer du dem brevid varandra så ser du stor skillnad. Jag har haft både urvalp och nu en 11 bil, positivt om valpen är att den är ganska smidig i terrängen och går fram förvånansvärt bra trots avsaknad av diffspärr samt att fjädringsvägen är enorm vilket gör att hjulen allt som oftast har markkontakt till skillnad från 11 bilen som känns lite stelopererad jämförelsevis, men det är ju därför man har diffspärr :) Nakdelen med den fina fjädringsvägen på valpen är att man får byta bladfädrar lite då och då.

Har du de extra pengarna att lägga på en 11 så gör det, det är roligare med en sån i skogen helt enkelt. Leta ordentligt, det finns fina exemplar för runt 20.000, jag har en :)

Andersson
0

Tack för det svaret Chrilled, ja vi får se vad det kan bli…har laggt ut en bytesannons här så kanske nappar någon, vem vet.

Andersson
0

Vad kallas denna typ av kaross?

http://volvooffroadklub.dk/billeder/tgb13.jpg

Sen måste jag fråga om en sak, kanske är lite dumt men jag spelade TGB11 simulatorn som någon här gjort och började då undra om man kan lägga ur bakhjulsdriften på bilen och bara köra med framhjulsdrift i verkligheten också? Generad

magictrain
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Andersson!

Den karossen som du länkar till är en TGB13 med 6-hjulsdrift. Köpte en sån i höstas. Helt enormt rolig, grym i terrängen.

Nej det går inte att lägga ur bakhjulsdriften.

Mvh

Andersson
0

Ja att den är 6hjulsdriven vet jag men vad kallas själva karossen? Den 6hjulsdriva varianten finns ju med en mängd olika skåp och flak och grejer men vad kallas just den karosstypen? Som ser ut som en liten buss istället för en liten lastbil.

Jag tycker de ser mycket bääte ut än de som har ett stort hus bakpå typ.

Håller på och ska försöka sälja 945:an nu så får vi se om man ska ta sig till karlstad den 22 april kanske.

Andersson
0

Dök upp en fråga till nu.

Vilka modeller har frihjulsnav och de som inte har det, lägger man i 4hjulsdriften innifrån bilen då eller hur funkar det där?

ErikL
0

Det är inte någon modell som har frihjulsnav, fyrhjulsdriften kopplas i och ur innifrån bilen. Här är en sida där du kan kolla på olika modeller. http://www.soldf.com/

Andersson
0

Aha…

Så den 6x6 med den bussliknande karossen kallas alltså för "Radioterrängbil" eller "Stabsterrängbil" enligt den sidan.

Tack Erik L!

ErikL
0

Här är en annan sida som är bra. http://www.tgb-sidan.se/index.php

kjetil
0

6X6 bilen på din länkade bild #8 är som sagt en TGB13 benäms även model131 den är i praktiken en förlängd tgb11 med ytterligare en bakre drivande axel.

Denna tgb13 finns i en massa olika varianter  model131 är grundmodelen för GRK och haubits dragning. tar 6 passagerare och massor av övrig last då lastutrymmet är 2 meter långt.

TGB13 finns även som ambulans och stabs hytter. Då har man ett skåp monterat bakom förar hytten som bara kan nås från utsidan ingen genomgång från förarhytten alltså.

Dessa bilar heter model1314.

Sedan fins det en model1320 som är en grundmodell(131) med radioutrustning i "baksätet" i övrigt samma som 131:an.

Alla 13 bilar har konstant drivning på båda bakaxlarna, inkopplingsbar framhjulsdrift och diffspärrar på alla axlar.

PÅ 11 och 13 bilarna finns inte möjligheten till frihjulsnav.

Fyrhjuls alterantivt 6 hjulsdriften kopplas in från förarplats.

De flesta delarna är de samma på dessa bilar. Dock skiljer det i axelutväxling mellan 11 och 13 bilarna då 13 bilarna väger betydligt mer. Dessa är dessutom tung lastbils registrerade = Ckort för att få köras. Dock har ett antal ägare typat om sina 13 bilar till lätt lastbil så att dessa kan köras på Bkort.

Kjell//

Andersson
0

Bra svar kjetil!

Nu vart man lite klokare iallafall.