Sjunkande koppling....felsök ?
Hej valpvänner !
Har under en längre tid haft en lite "svag" koppling, som man fått dubbeltrampa på för att få motstånd i till att ta.
Men nu så har den trots justeringar av spelet vid huvudcylinder samt slavcylinder börjat att bli riktigt dålig.
Kopplingspedalen tar bra till en början (tidigt och i högt läge) för att sedan sakta,(men tillräckligt fort för att koppla ur) sjunka till verkningslöst bottenläge.
Antingen är det fel på huvudcylindern eller slavcylindern. (har redan kontrollerat att inga läckage på ledningar förekommer, samt även luftat systemet).
Troligtvis ligger felet på någon av cylindrarna, som vad jag förstått kan packas om med hjälp av en packningssats (som man kan köpa hos Altyco för en ringa slant).
Finns det någon som har ett förslag på hur man skall utesluta den ena cylindern från den andra ? (felsöka rätt cylinder, det verkar ju rätt onödigt att packa om båda).
Är det samma cylindrar till amazon ? ( tänker på om mekonomen kan ha ett prisvärt alternativ)? eller finns det ngr. tips på andra leverantörer ?
Avslutningsvis gäller detta en 903:a av 1967 års modell.
Med vänliga hälsningar/ Markus B

Är det inte lika bra att byta både och?
Jag renoverade både huvudcylinder och slavcylinder i somras, visserligen på en gammelvalp. Renoveringssatserna kostar inte så mycket. Det är ett himla paltande med bromsvätska, det gör man helst så lite som möjligt. Även om det inte läcker ur den cylinder du inte byter så vet du inte när det börjar läcka.
/Calle
Jag hade problem med min Range Rover som också har hydraulisk koppling.
Först gick den undre cylindern som jag tvingades packa om trots att det var rejäla rostgrader i cylinderväggarna.
Det gick 2 veckor (lyckligtvis höll det Älgjakten genom) sen var det klippt igen.
Köpte då en ny undre cylinder, då gick huvudcylindern, köpte en ny även där, då började det läcka i gummislangen.
Summering:
- Rostgrader i undrecylinder - BYT
-Bli inte förvånad om även huvucylindern går (dom har ju varit kompisar på resan)
Alla vet ju att man ska byta bromsvätska varje år ;) men vem tänker på kopplingen, där ligger vatteningrodd bromsvätska som förmodligen aldrig blivit bytt.
När den undre cylindern gick så tog kopplingen längre och längre ner.
Hej på er !
Ja, du Calle du har så rätt så, man kan inte så noga veta - det beror på så mycket… verkar ju klokt att byta båda cylindrarnas packningar. Vad kostar dom ? Och var köpte du dina renoveringssatser ?
rickardp: Jag har ju varit noga med att byta bromsvätska ( men det har ju funnits andra ägare innan) samt luftat systemet. Men det är ju gammalt och säkert slitet, så…
Men jag undrar… grader det vet jag ju vad det är (svetsgrader e.x)
…men rostgrader ?? (Ursäkta en okunnig).. men är det ungefär samma ..fast orsakat av rost ? Och hur påverkar det cylinderns funktion ?
Tacksam för respons !
Hälsningar/ Markus B

Jag köpte renoveringssatserna på Altyco, kommer inte ihåg priset men jag tror det var ca 200-300 kr tillsammans.
Hur det funkar:
Bromsvätskan är ju hygroskopisk -den tar upp vatten. Vattnet bildrar droppar och den lägger sig lägst ner i systemet. Det brukar vara mest oxid och annan gucka på nedre halvan av cylinderloppen. Oxiden (tex aluminiumxid som används i slipskivor och annat) är hårdare än grundmaterialet och kan slita på kolven.
/Calle

rostgrader…-det ser ut som gropar inne i bromscylindern, är dom groparna små så går det att hona upp dom med ett honingsverktyg,(om det är mkt små går det med ett fint smärgeldukspapper) -men det blir ju inte lika bra som om det vore nytt (pga att kolven nu är betydligt mindre än cylinder) men omän du inte har dessa gropar så rekomenderar jag att rengöra ordentligt inne i cyllen med ett FINT smärgeldukspapper för att få bort all smuts…
Kollade hos min ena leverantör som saluför från APE. Repsats huvudcyl art,nr SP 1967 187 kr slavcyl art,nr SP 2001 121 kr. Ett stort problem som jag upplevt är att huvudcyl är så ärgad i loppet att de är problem att renovera. Går ju köpa ny för ca 1000kr. Om man inte hittar en beg från Amazon. 
Hej Putte !
Så det finns alltså samma cylindrar på amazoner,
Någon speciell årsmodell eller modell som passar till valp 903 ?
Vet du om det finns annat att plocka från dessa till valpen, om man nu skulle ha turen att snubbla över ett fint ex; på skroten ?
Hälsningar/ Markus B
Hej igen !
Har nu fixat en beg. huvudcylinder som en polare hade liggandes. Den hade suttit på en amazon innan. Ska prova om den fungerar.
Återkommer med svar.
Hälsningar/ Markus B
#6 Vet du om det finns annat att plocka från dessa till valpen, om man nu skulle ha turen att snubbla över ett fint ex; på skroten ?
Massor. Jämför Valpens verkstadskatalogs nummer med reservdelsnummer i Amazonens och PV-ns - Duettens kataloger (delar till salu finns bl.a. på Motoroldies).
Bilarna har hög s.k. kompatibilitet. Det var EN av de många grundförutsättningar som fanns då Valpen konstruerades.
Som sagt va. Att de finns delar att plocka från Amazon. Tex kopplingsdelar hydralisk till -66, motorer vissa växellådor. Skiljer på utgående axel på dom sena. Vet ej år.
På min 903a skavdes röret söndre mot ramen. (gick ett halvår)
hej undrar om huvud broms cylindern också passar över från amazon till 3314 då jag tråts justeringar luftning och olje byte måste dubbel trampa för att få broms tack sam för ideer som kan hjälpa mej av med detta problem.hasse
Nej - enl. reservdelskataloger är inte PV, Duett eller Amazonernas huvudbromscylindrar samma som till 3314. Har du tänkt på alternativet att köpa en renoveringssats till Valpens huvudbromscylinder. Om inte insidan av huvudcylindern (tryckpump kallas den i katalogen) ser alltför bedrövlig ut så kan det bli riktigt bra med någon timmes noggrant pill, ett honingsverktyg (finns på de flesta ställen som säljer bildelar) samt renoveringssatsen 276596-4
Altyco brukar ha de flesta delarna till Valparna. Men det KOSTAR!!!Och TerrängAxel också - men hans priser vet jag inte.
Lycka till
Pelle
ja jg får nog lägga ut både någon krona och timma men det är det värt blir svårt med besikningen annars tackar för infon mvh hasse
Va sjäv å demonterade en huvudcylinder på en Amazon å monterade på min 3314 -63. En ny huvudcylinder på APE kostar 1085 kr. Art nr PMD 233. Amazon 01-57 till 08-68 enligt APE.
Passade Amazonens huvudbromscylinder på din L3314???
Kul isåfall - grattis!!!
Tror att mitt inlägg (#15) missuppfattades. Som sagt va hela denna spalt diskuteras de mestadels kopplingen. Ska ju förtydliga mitt påstående att huvudkopplingscylindern (långt ord va?) demonterades från Amazon. Rätt ord för rätt del. Klart att vi gärna förkortar ord för enkelheten. Då uppstår ju sådana här missuppfattningar. Bra att få tillsägning när man är otydlig. TACK

Mina kopplingscylindrar pajade första sommaren jag hade valpen. Enkelt att fixa, tog loss cylindrarna på gräsmattan, åkte till pappas garage, honade lite försiktigt, smörjde med Rubber grease satte ihop grejerna. Hem till gräset och valpen, monterade ihop, luftning tog pappa Newton hand om medans jag svalkade mig med en pils.
klart!
Prylarna finns på mekonomen, inga problem, i allafall dom som jag har Kungälv, fattade ditrekt vad jag pratade om!
underbart!