Volvo, valp delar köpes
Letar efter lite delar till min 903a..
Behöver axlar med styrlänkar + kardanaxlar helst till c202 ..
bladfjädrar
växelspakar till fördelningslåda 903
kyl.. valps, amazon, 142a eller något liknande.

ska du byga valp av din ram eller ska du göra som jag bygga med jeepkaross?

ja med cj3 kaross

aha. ok. enklast är att göra ett spakställ. jag har lite enkla typer av kulleder som man kan andvända sig av.
jag gjorde så att jag drog fram ett stag från förd. lådan och satte det på ett plattjärn som är lagrat på mitten. sen drog jag tillbaka ett stag som jag fäste i spaken. som tillverkades av ett rör. på det viset så kunde jag styra utväxlingen på spakrörelsen. det är där kullederna kommer in i bilden då dom kan tillåta en hel del avikelser så att spaken inte måste sitta exakt centrerat. hänger du med i mina tankar? jag kan "tror jag" för se dig med sånna dom gå inte att svetsa i utan man få ta en pinne och borra hål för sprint. jag tog ett rör tror det var ett 12mm rör som jag andvände som stag. vidare så antar jag att du har M40 lådan. då får du leta upp ett välellåde lock så du kan andvända en "vanlig" spak.. är lite osäker på hur det ser ut på M40 lådan. men det borde gå att få dit en lång spak från volvo 140 eller så.
tänk på att valpen inte har samma hjulbas som cj3.. så du förlänger karossen innan du pysslar med spakar å annat. jag gjorde det misstaget nämligen fast jag har cj5 kaross. å den e 10cm kortare. volvo 164 servo passar ganska bra… till styrningen. annars så volvo 140 om du vill köra servolöst. jag monterade helt enkelt ett eget parallelstag med ett uttag på motsatt sida från snäckan och monterade en uniball där med en 16mm bult. detta har fungerat för mig. Om det är något annat du har funderingar på så fråga gärna. .. ja ett tipps till.. andvänd gärna cheva tilltstång men strunta i teleskopvarianten det är värdelöst i skogen.

ja e inte riktigt med.. ska man göra så för att få spakarna längre bak eller? för orginal går ungefär rakt upp.
servo va med bilen när jag köpte den, det är från en mazda b2000 med tilt stång.. vet inte om de fungerar.. den är kortad i ramen och förlängd 10 cm i kaross:) jag var ute och tog några bilder på cj2an i garaget..
Om du laddar hem reservdelslistan till 903:an så ser du hur sakerna ser ut "original" på valpen.

var kan man hitta den katalogen någonstans? eller nån sprängskiss..

tyvär kan jag inte se den.. men tack endå

aha. karossen sitter redan på då eller? men de e ju klart att du inte behöver göra om spakstället så som jag gjorde. jag drog fram en arm för att kunna ändra utväxlingen på spakrörelsen och kunna placera spakarna där jag vill ha dom. jag har för övrigt bara en extra spak då min 4x4/4x2 är vacumstyrd. och växellådsspaken verkar ju hamna bra om man kör med m40 lådan. Jag har M45 och då hamnar spaken ganska långt bak mellan stolarna. men det är en annan historia. orginal spakställ kan du säkert hitta hos ex Altcopart och liknande firmor. kan ju vara så att jeeps spakställ passar hyfsat. det sitter ju trotts allt en jeep fördelningslåda i valpen.. eller åtminstonne väldigt lik. jag TROR att det är en dana 18 fördelningslåda men är lite osäker det kan säkert Stefan på Altyco svara på.

nej inte på min det var en annan som bilden var på.. :)men jag har listat ut hur du har gjort i alla fall.. jag har också liggande såna leder.. från en åkgräsklippare, men tack för iden…

du får ta en bild på det när du e klar sen nyfiken på hur det blir. *L* och som sagt e det något anat du undrar över så tveka inte att fråga. nån idé ska man väl kunna ha.