Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1737 ggr
johan_f
0

Problem med torkarmotorer.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har en valp 63:a där jag håller på att renovera den mesta elen. Hittills har det mest varit ärjade kontakter samt rostiga och trasiga dragströmbrytare, för ljus m.m. Nu har jag dock kommit till torkarmotorerna och ingen av dem fungerar fast jag har ström ända fram. Jag tog loss den högra och försökte köra den fristående men den är helt död.

Är det vanligt att torkarmotorer går sönder ? Går de att reparera ? Finns det nya motorer att få tag på nånstans eller finns det nån annan modell som passar ?

gusten
0

Min ena torkar motor brände säkringar en efter en. Jag gick igenom tillhörande el kablar och bytte ut dessa. Men säkringarna fortsatte att flyga. Sedan tog jag isär motorn och såg att det fanns fett på insidan där skruvarna till kabelkontakterna satt och som orsakade kortslutningen. När det väl var borta från kontakterna så fungerade motorn utan problem. /Gusten

preusvarg
0

Ta isär gör rent smörj ordentligt. mät lindningen och se om den är hel.

djang
0

Tror det finns nya på Biltema, som man brukar ha i båtar! Värt att kolla upp iaf.

jan.erik.almen
0

Har Du motståndsmätit på anslutningarna? Oändligt motstånd (konsumtecknet/liggande 8), så är det avbrott "där inne". Får du ett resistansvärde på instrumentet, så är det sluten krets där inne åtminstonde. (om nu inte strömmen genar fel väg). Försök rotera på axeln medans Du har spänning på anslutningarna. Ett löst nätaggregat är bra att ha, då man kan lägga på lite mindre spänning & sedan prova högre U. OBS inte högre spänning än vad motorn ska ha (möjligen mycket kort ögonblick som prov). Tips: Kika bland TESSiER:s filer. Där finns bla en (Pdf-fil) bra verkstadshandbok att ladda hem om 903:an. Se där sid 111 och bilden på en frilagd torkarmotor. Borstar & kol nöts/slits och når typiskt,till slut, inte in till roterande delen dit strömmen ska. Det kan bli smuts där &:så. Gör rent här & kolla om kolen når in. De kan som sagt vara för korta nu/ej når in. Kanske kan fjädrarna "trimmas" lite, så de trycker bättre. Oxider isolerar (mycket isolerande!) &:så, så det kan löna sig att lossa på allt med Cu(ofta belagt/ej Cu-färgat!), spruta med "elspray/sprit"(rengjör), eller bara lossa & dra åt igen. Oxider bildas ju i alla metallövergångar tyvärr = naturfenomen. Bra att fenomenet existerar dock, för annars skulle inget batteri fungera. Tex elektrolyten är rena rostmojängen & rostningen drar igång när vi använder batteriet. Ström vandrar och det vill vi ju, inom batteriet och genom "sladden". Tråkigt dock tex map våra ev rostiga bilar, då det är just detta som sker även där, men okontrollerat och oönskat, och absolut på fel plats =plåten/"järnet". Aluminiumet rostar/oxiderar &:så (snabbt!) i kontakt med "fel" miljö (metall). "Kul" för Al är dock att rosthinnan skyddar mot vidare oxidering. om den får vara i luft & "ifred".      mvh/jan-e

johan_f
0

Tack för hjälpen nu funkar det. Det var en riktig rengöring som behövdes.