Valp?
Jag gick in på denna sidan för att det stog valp :) Men varför heter dom här maskinerna valp? Har det nåt med hundvalpar att göra?

Nja.. och nej! det är så att den gamla terängbilen som heter Volvo 903 är lite lätt i rumpan och gärna lyfter på bakhjulen när man kör i terängen. och så är den lite trubbg och lite söt så då fick den namnet valp. och det har hängt kvar. säkert finns det andra förklaringar också men det är den som jag har. Nu kommer jag säkert att bli nerskriven ordentligt *S*
Har för mig att dom kallats för sockerbiten oxo. Och dom med kapell tygråtta.
Pansarvärnsbilen kallas för flatlusen.
Armecyklarna kallas för svettpuka eller LTAF (lätt terrängående attackfordon).
Fanns något roligt namn på trampgeneratorerna till radioutrustningen som jag inte minns, någon annan?
Vi har det engelska smeknamnet "Laplander" också.
Lars
Vad heter bolinder-munktell bandvagnen? Har för mig att den hette laplander..

@ preusvarg
Jag har hört samma saker om uppkomsten av namnet.
Suggan (Raptgb 915) har väl fått namnet pga rundningen på baken. Det fanns väl också en lastbil i försvaret som kallades för myrsloken. /Gusten
Hmm… Laplander trodde jag inte var ett smeknamn utan volvos officiella namn på den utomlands…. men jag kanske har fel?

man kan ju kolla avataren på författaren av den här tråden och utifrån det se vilken nivå man ska lägga sig på. "pedagogik"
men kanske får författaren upp ett intresse för våra söta bilar.. ehh. sa jag söta???? det kommer jag att få äta upp. min festmö sa till mig första gången hom såg min bil.. vad söt den är. man ska ju inte svära men då var det nära att det blev så. *SS* min bil har ju eldsflammor på huven och ska föreställa allt annat än söt ju *L*
Suggan har förmodligen fått sitt namn efter någon som såg en böka i något av krigsmaktens surhål :))
Men det finns ju en civil "sugga". Utan stora hjul och med taxiskylt. Minns inte om även denna kallades för sugga.

Nä,,, den hette väl volvo droska tror jag,,
//Danne