Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 2614 ggr
Svorsken
0

Diselmotorbilförsäljning exploderar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man kan undra sig om detta kommer att hända när man ser utveklingen av drivmedel. Biodisel (raps)är på marknaden redan. Ôverkalixfirman är straks redo med sin diesel baserad på tall/ flis osv.

Endå köpar dom flesta  bilar med "otto" motorar. Grunderna för inte att köpa diesel har  traditionelt berättats vara :

Diselmotorerna :

• Avgir mera avgas som både syns och luktas
  • Axelererar som en gammal gubb.
  • Gir mera lyd och vibrationar
  • Har lägre max RPM
  • Med glödstift måste man vänta lite innan start
  • Måste man betala mera för
  • På mac'en är endast en pump med diesel mot 5 andra (om dom har då i gläsbygden)
  • Svårare att starta under vinteren
  • Väger mycket pga kompretionsförhåldandet ( 20:1  mot bara 8:1 )

Nu undrar jag vad är det som får flera och flera att byta till dieselmotorbilar?. Har du nån sunpunktar på detta?

TESSiER
0

Tja, till att börja med så stämmer inte dom punkter du tagit upp längre. Plus att en diesel har jävligt skönt vrid vid tex omkörningar, utan att behöva varva 7000, resultat: en mer mjuk körning.

preusvarg
0

e man lite lurig så finns det nästan gratis bränsle att tillgå.. he he.. man kan faktiskt köra alldelles utmärkt på stekflott från ex mc donalds.. åka dit å hämta i fat deras flotyrolja. sen e det "bara" att rena den lite.. helt underbart att höra ex en Volvo TD40 tryta å turbon yyyyla som en varg *L* en underbar konbination vore en TGB13 med en TD40.. en sån ska jag bara ha en dag *L*

lostmygun
0

Om man miljömässigt jämför en modern dieselmotor med partikelfilter och en katalysatorrenad ottomotor så är det nog ganska nära dött lopp. Speciellt med tanke på den högre verkningsgraden hos dieseln.

Prestandamässigt finns det idag väldigt potenta dieslar som står sig väldigt väl mot bensinmotorer. 

Om jag bortser från ekonomin där bilden snedvrids av skatter så hade jag kört diesel redan idag. Troligen gör jag det om något år.

Svorsken
0

Jag utesluter inte att TESSiER har nogot rätt i det han sejer.

Men vikt, pris, glödstift ?

Min hovudpoeng är at det som bestämmer vad vad du köper är anknuten till vad som rör sig i huvudet. Jag skriver vad som är traditionelt tänkande. Attityder hänger länge i och är stärka. 

Vad är det positiva med diesel.

Svedis
0

En diesel med automat drar iväg ganska bra då momentomvandlaren ger högre varv vid start.

Tittar du på accet från 80km/h till 120 knutar med BMW, går den motorsvagare dieseln kvickare än den starkare ( 6:an) bensinaren.

sos
0

Diesel javisst! man byter bara olja då och då….inga tändstift och annat jox. Beroende på typ av diesel så kan man ju få slippa all form av elektronik…är det gummisnodd som driver kamaxel så kan man ju byta bil innan den måste in på service…det är ju löjligt dyrt att få den bytt…eller så tar man en med kedja som håller längre än vad rosten behöver för att lösa upp karossen (om man bortser BMW:s sexa som sitter i bl.a Opel också…bra kraft och ork men en riktig miss vad gäller kamkedjan)

Hur mycket sprutt som helst i nyare dieslar förståss, drar man tungt så blir det billigt och orkar bra… enda nackdel är ju all form av straffskatt man åker på och sedan tar det ju emot att betala bensinpris för diesel vid pumpen…som att gå på affären och köpa falukorv till priset av biff… sämre vara skall givetvis vara billigare….man kan ju tanka finndiesel om man gillar att skramla med dunkar och lukta gott efter diverse spill…

Men jag är ju partisk då jag kört diesel senaste 7 åren… och verkar måsta fortsätta med det nu när Subaru kommer med en boxer-diesel, den måste ju vara helt underbar.

leo-
0

En sak som jag sitter och ser att ni har missat är förbrukningen som är lägre  min Caddy 06 tdi drar 0,6 blandad körning.

tack vare att dom har lyckats att montera turbon så att den inte märks när man kör så är den som att köra en bensinare  men med mer bottendrag. En annan fördel när du nämner vintern är pga dieselmotorns värmeförlust monteras dieselvärmare i dom nyare bilarna som kan kopplas till värmen inuti bilen om man vill

Kallstarter inga problem och som sagt accet i 80-120 är väldigt bra, enligt papprena är min snabbare än en GTI just där.

En liten anekdot på detta

Körde min förra chefs Peugot diesel från gbg till malmö och på ett ställe finns Hallandsåsen och kommer man norrifrån är det en rejäl backe att köra upp för. Vi låg i högsta växlen på i motorvägsfart med aut och attakerade denna backe. Hela tiden satt jag och frågade mig när växlar den ner? men den höll hastigheten i samma växel hela vägen. Det enda som visade på att vi var där var färddatorn som precis innan krönet toppade beräknad förbrukning på 10l/mil

så jag kommer inte att sluta köra diesel det är inget fel på dom

Svorsken
0

NEWS NEWs NEws News news

Tuning av dieselmotorer . är detta kosteffektivt?

dom som är intresserte av dieselbilar läser nog detta!

http://www.biltuning.no/

sos
0

Har kört med olika KCR-boxar sedan 2000… dvs de har ju också utvecklats i nya versioner. Ger en ordentlig ökning av vridmoment m.m

http://www.kcr.se/render_homepage_sv.asp?pageid=1

leo-
0

9 fungerar dom bra?

hade funderingar på en sån till ovan nämda Caddy men vågade inte. är väldigt beroende av bilen i firman det var därför jag köpte den ny och skulle den inte funka=no cash in

sos
0

Fungerar hur fint som helst… har du funderat på begagnad? köp en senare version då de tidiga med 3st injusteringsskruvar orsakade ett litet ryck då den kopplade in vid ca 1800rpm… de senare är mycket bra… har tillgång till mjukiset så jag har programerat om den jag har på 1.9TDI skodan… man ville ju prova lite -fungerar kanon fint även som den är och den är ju bara att plocka bort vid försäljning… de senare varianterna är "belastningskännande" så det är inga problem på bilprovningen heller vad gäller utsläpp… man kan flytta en bygling för att kunna växla mellan förinställda värden…så att programera om behövs inte om man nu inte är lite nyfiken och vill laborera. de lite äldre har seriell port (RS232) för programering och de nyare har USB….

Köp en du kommer inte att ångra dig…

lostmygun
0

Dina referenser om dieselmotorer verkar vara hämtade från MB 220 D -75. Det var en rätt trött och illaluktande upplevelse.

Har du kört en modern Diesel?

Sen om man väljer bil efter fördomar(?). Mina senaste bilar: Bensin-Diesel-Bensin-Diesel-Bensin-Etanol - Alla Saab utom en Golf TDi.

Förvisso kan jag erkänna att min gamla SAAB 9-5 V6 Diesel inte var en konstruktionsmässig rökare i krysset. Men svårstartad? Nej. Slö? Definitivt inte (men det finns betydligt bättre dieslar idag). Dessutom lite av ett impulsköp. Jag kör mycket bil, det som styr mina bilköp är i stort sett uteslutande ekonomin. Om jag inte fått ett bra erbjudande på en demokörd Diesel hade jag köpt en bensinbil istället.

Det absolut bästa med min dieseln var att färddatorn visade en räckvidd på 120 mil vid full tank och landsvägskörning. Det är inte den höga farten som uteslutande gör att man kommer långt, det är också de få stoppen… Det näst bästa var nog faktiskt prestandan.

Stick iväg och provkör en BMW eller VAG diesel, jag tror att de är bland de bättre på diesel just nu. Jag lovar - du kommer bli förvånad.

Svorsken
0

Hej sos

Jag hade presis som leo vägringar på att köpa en "sladd" som det här. Det  du skriver och din erfarenhet gör det hela mera intressant att holda i ideen.  Det käns ju lite otrolig

Du sejer ju at det båda ekonomiskt och körkomfort är gynnsamt.  Har du funderat nåt detaljerat på ekonomin. Kostar  ca 4000 i Sverige och 3400 i Norge.

Jag kör själv diesel (VAG) och har gjord så senn 1993.  Innan körde jag volvo bensinare i  mer enn  20 år. Jag kommer i håg jag vägrade länge innan jag bestämde att jag villja byta. Brändslemässigt utan tvekan. en fördel.

Et fordon på 2- 2,5 t  på europavägen genem 50 mil med snitt på 0,67 l disel/mil. Där en tilsv  bensinare drog 1,3 l . ( ca 5 timmar)  

Jag menar frågan  lostmygun  "Har du kört enmodern Diesel?" är på sin plats.  

Men är du 50 år i dag så har du upplevd dieslarna på 60 och 70-talet.  Och dom som inte har intresserad sig för dieslar efteråt dom tänker nog  med erfarenhet i detta.

Atitydändringar görs inte över natten men tar år. Då hörs argumet mot diesel då och då

Faktum är ju at dom flesta kör bensinare i dag.

Men det som jag tyckte var spänande är at om man får till dieselproduktion av flis (Se  http://volvovalp.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=76664918-73b1-4891-82be-2f3e178006c2 )så måste ju dieselmotorar vara det perfekta alternativ i dessa miljöhetsade tider.

Jag istämmar fullt ut i det leo och sos berättar om axselerastionsförmågan  i 80-120 km/t. Förvånansvärd bra, även om man inte pressas inn i säten när du gasar.

Kaldstart overhuvud inga problem ned till - 17 grader. Senn fins ju en extra spak på min som du kan kopla inn om det är kald ( en enda gång har jag dratt den ut vid -23)

Jag seier med lostmygun "stick i väg och provkör"

Tyvärr kostar dieslarna  mera enn bensinarna.

sos
0

Passerat 40-strecket. En ny diesel, dvs common-rail eller VAG TDI finns säkert fler varianter av dem… förkammardieseln - den äldre typen av diesel var… tja som ni beskriver, minns 70-talet och merca… glöda i all evighet och sedan rykte det… och var inget problem att hålla hastighetsbegränsningarna… farsan köpte första modellen av Citroen CX2500 Kombi, senare delen 70-talet, och den var inte så tokig, gick otroligt bra på vägen…sedan en turbo-laddad sådan fast sedan…inte så dramatiskt mycket bättre fart men sämre väghållning då den hade smalare hjulbredd bak än fram

Har bara erfarenhet av VAG och KCR-boxar, hade en på min förra passat och det gjorde stor skillnad… på de nya VAG pumpeduse motorerna så blir det en hårresande skillnad…rekomenderar fyrhjulsdrift annars spinner det bara. Skoda är ju nedtrimmade av VAG så man kan säga att boxen ger den samma inställning som Audi… och så lite till förståss om man så vill. Drar mycket med tungt släp och det märks knappt att man har släpet bak… utom när man skall tvärbromsa förstås.

putte
0

En annan får ju nöja sej med en gammal förkammardisel bil. Peugeot 306 TD. Men den startar ju när de är -20 utan problem. Klart att den drar lite mera soppa mot en tdi,hdi cdi mm. Men det är stor skillnad på min gamla bil mot ännu äldre dislar som har lägre spridar tryck. Dom gamla ligger på ca 120 kg mot min på 175 kg. Så den som inte kört en nyare disel bör nog provköra en innan man utalar sej om för å nackdelar. Alla så vet vi ju hur våra politiker vill. Men vi har ingen T-bana här i byn. Ser man på övriga europa så ÄR diselbilen klart mycke vanligare. Tror jag läste någon stans ca 60-70% av bilarna är diselbilar.

Provkör förs. Diskutera sen.

Furiren
0

HMMMM varför har man diesel till entrepenad och lastbilar längre???

Jo för någon KLOK liten prosselyt kom fram till att de e BÄST med

DIESEL

sos
0

Stoppade in en KCR box i svågerns Jeep grand cherokee laredo (tror jag den hette)… diesel på 2.? liter, lite krångel då den måste lödas in på kablaget till styrboxen… grundinställning av de tre skruvarna och han for och provkörde, kom tillbaka med ett stort leende… sen drog han iväg utan desto mera finjustering… det går säkert att ställa bättre men de är lite knepiga de här boxarna med tre ställ-skruvar… man får hålla på och finlira… helst med släp och lite last då man ställer sug-delen skulle jag tro… och givetvis underlättar det om man har erfarenhet av Jeep och KCR… det har inte jag.