Avdragare, bromstrumma Volvo valp
Någon som vet om Biltemas avdragare för bromstrummor passar till en Volvo-valp 63:a
MHV
bmwv8

går det inte att andvända hålen som är borrade i trumman?

Nej den passar inte direkt. Men det går att borra nya hål i den och då passar den. Det har jag gjort och även användt den med lyckat resultat.

Nu pojkar får ni tala om för mig varför det inte går att andvända dom gängade hålen som finns i trumman???
Tack för svar!!
Beträffande de gängade hålen finns dom inte. I vart fall inte på mina trummor,/bmwv8

Smart, men inte orginal. Någon tidigare ägare har nog gjort dom gängade hålen.

Se på fanken, det är ju min gamla framaxel..och hålen sitter där på de flesta C202or..
Hoppas du får ihop bilen nu, Svedis! Lycka till/Jörgen
Hålen sitter tydligen på C202orna men inte på äldre modeller, typ pvpjgb 9031 som jag har.

Jörgen, drivaxlar bytta och allt lirar. Så hej och tack. //Svedis

sant jag var ute i jömmorna och kollade avdragarhålen sitter bara på nyare varianten dvs. c202. sorry om jag misslädde dig
Helt OK. Många tack för intresset.

Men Biltemas kan du inte använda tror jag? Inget att fästa i samt att det inte är bra att ta spjärn mot splinsen på drivaxeln.
Värma och knacka samt rostolja inne vid hjulbultarna

svära brukar fungera också *L*

Du menar, borra och sedan ta gängtapp och göra gängor för 2 M10/M12 - bultar??
Jupp, kolla på insidan av trummorna, där finns två släta ytor mitt för varandra, perfekt ställe att borra på…

Hur var det tänkt att demontera på de modeller utan hålen?? Med en käft-avdragare eller kanske spett och slägga??

- Det här var tydligen svårt att förklara. Borra hål i Biltema avdragaren så att den passar på de 5 bulten som sticker ut ur bromstrumman. Sätt en liten kullagerkula med fett på mellan avdragarens skruv och drivaxeln. Sätt dit alla 5 hjulmuttrarna (vänd dom eftersom dom är konade). Skruva in avdragarskruven tills kullagerkulan tar emot drivaxeln, Slå till med en stor hammare och bromstrumman lossnar. Se bild.
Men du Beau, drar du inte bort mer än bara bromstrumman med avdragaren, typ hela navet?
Jag använde en gigantisk (och svintung) trearmad avdragare och en stor slägga.

Fundering: 202:an har gängade hål och man trär den lösa trumman på hjulbultarna. Men har då valpen hjulbultarna fast i trumman? Därav våra olika uppfattninhgar tror jag.
Nej, valpen har inte bultarna i trumman. Den sitter påskjuten med bultarna igenom hålen. Finns plats (två släta ytor) på valptrummorna för att borra och gänga hål om man vill, vilket man självklart vill :)

Men på Beaus bild satt ju bultarna i trumman!! Finns olika varianter eller?
Svar: Ja! Två varianter finns. På senare utförande är bromstrumman separat. På tidigt utförande är trumma och nav en enhet som dras av tillsammans.
Jahaja, där ser man. Låter dyrt att ha tidiga modellen :)

man tackar for lektionen. det var mer än jag visste. men som sagt an blir ju aldrig för gammal för att lära sig nya saker.