Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: material-delar
Läst 5461 ggr
bmwv8
0

Avdragare, bromstrumma Volvo valp

Någon som vet om Biltemas avdragare för bromstrummor passar till en Volvo-valp 63:a

MHV

bmwv8

preusvarg
0

går det inte att andvända hålen som är borrade i trumman?

Beau
0

Nej den passar inte direkt. Men det går att borra nya hål i den och då passar den. Det har jag gjort och även användt den med lyckat resultat.

preusvarg
0

Nu pojkar får ni tala om för mig varför det inte går att andvända dom gängade hålen som finns i trumman???

bmwv8
0

Tack för svar!!

Beträffande de gängade hålen finns dom inte. I vart fall inte på mina trummor,/bmwv8

Svedis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Borde su ut så här. Se M10-hålen kl. 11 resp kl. 5.

Beau
0

Smart, men inte orginal. Någon tidigare ägare har nog gjort dom gängade hålen.

bm320
0

Se på fanken, det är ju min gamla framaxel..och hålen sitter där på de flesta C202or..

Hoppas du får ihop bilen nu, Svedis! Lycka till/Jörgen

bmwv8
0

Hålen sitter tydligen på C202orna men inte på äldre modeller, typ pvpjgb 9031 som jag har.

Svedis
0

Jörgen, drivaxlar bytta och allt lirar. Så hej och tack. //Svedis

preusvarg
0

sant jag var ute i jömmorna och kollade avdragarhålen sitter bara på nyare varianten dvs. c202. sorry om jag misslädde dig

bmwv8
0

Helt OK. Många tack för intresset.

Svedis
0

Men Biltemas kan du inte använda tror jag? Inget att fästa i samt att det inte är bra att ta spjärn mot splinsen på drivaxeln.

Värma och knacka samt rostolja inne vid hjulbultarna

preusvarg
0

svära brukar fungera också *L*

Beau
0

Som jag skrev i inlägg #2 fungerar Biltemas avdragare utmärkt om du borrar nya hål. Splinesen berörs inte alls. Se bild.

Svedis
0

Du menar, borra och sedan ta gängtapp och göra gängor för 2 M10/M12 - bultar??

TESSiER
0

Jupp, kolla på insidan av trummorna, där finns två släta ytor mitt för varandra, perfekt ställe att borra på…

Svedis
0

Hur var det tänkt att demontera på de modeller utan hålen?? Med en käft-avdragare eller kanske spett och slägga??Skrattande

Beau
0

- Det här var tydligen svårt att förklara. Borra hål i Biltema avdragaren så att den passar på de 5 bulten som sticker ut ur bromstrumman. Sätt en liten kullagerkula med fett på mellan avdragarens skruv och drivaxeln.  Sätt dit alla 5 hjulmuttrarna (vänd dom eftersom dom är konade). Skruva in avdragarskruven tills kullagerkulan tar emot drivaxeln, Slå till med en stor hammare och bromstrumman lossnar.                 Se bild.

TESSiER
0

Men du Beau, drar du inte bort mer än bara bromstrumman med avdragaren, typ hela navet?

Jag använde en gigantisk (och svintung) trearmad avdragare och en stor slägga.

Svedis
0

Fundering: 202:an har gängade hål och man trär den lösa trumman på hjulbultarna. Men har då valpen hjulbultarna fast i trumman? Därav våra olika uppfattninhgar tror jag.

TESSiER
0

Nej, valpen har inte bultarna i trumman. Den sitter påskjuten med bultarna igenom hålen. Finns plats (två släta ytor) på valptrummorna för att borra och gänga hål om man vill, vilket man självklart vill :)

Svedis
0

Men på Beaus bild satt ju bultarna i trumman!! Finns olika varianter eller?

Fredrik S
0

Svar: Ja! Två varianter finns. På senare utförande är bromstrumman separat. På tidigt utförande är trumma och nav en enhet som dras av tillsammans.

TESSiER
0

Jahaja, där ser man. Låter dyrt att ha tidiga modellen :)

preusvarg
0

man tackar for lektionen. det var mer än jag visste. men som sagt an blir ju aldrig för gammal för att lära sig nya saker.