Lite ändringar på min C303..
Tänkte berätta lite om mina förbättringar/förändringar på min TGB11.
Jag har alltid tyckt att dom är lite "sega" i vridmomentet så jag har bytt till en K-kamaxel, planad + renoverat topplock, tre st solex marinförgasare (från AQ170), 1 st 2,5" ljuddämpare, 5 grader högre tändning.
I övrigt är motorn orörd (rullat ca:2100 mil, 550 timmar) Resultatet blev mkt bra. Framförallt starkare i "botten" samt ett skönare ljud (nog så viktigt på alla träffar i sommar…..) Har ej märkt någon dramatiskt ökning av bensinförbrukningen. (kör alltid 55 liter 98 oktan + 15 liter E85)
//F
Berätta mer.
Vad innebär K kamaxel??? Är det för personbil eller trimmningskam?? Är de tinte terräng kam i valpmotorerna???
Vad menar du med "högre tändning"? Att den senareläggs dvs tänder närmare ÖD?
Menar du att du lyckats klämma dit tre stycken förgasare från nån båt motor?
Planat topp lock, dvs du har höjt kompressionen hur mycket ???
Hur mycket har du planat av i mm?
Volvo B30 är från början en Penta motor. Det går även att hänga i en "marin vev" så får du en halv liter slagvolym till. E85 i lagom procent höjer även oktantalet. En planad topp ger högre komp och det med lite prit i tanken gör nog susen. Kolla om det finns Bosch super 4 tänd-stift med rätt längd och värmrtal så går den ännu värre och snålare.
Mvh Ervin.
Förgasarna kommer från en pentamotor för marint bruk (3st solex 45mm) Det krävs dock en hel del modifiering på avgasgrenröret för att dom skall passa.
Toppen är planad 0,7mm. Tändningen är bara "grovt" injusterad det går säkert att höja den lite till.
Kamaxeln är en gammal klassiker till volvo B18-B30 och det är profilen på nockarna som är ändrad för en effektivare förbränning.Och som sagt E85 i lagom dos gör susen…
Avgasystemet är nog mest för örat även om jag tycker mej känna en förbättring..